درمان متمرکز بر هیجان (EFT)

EFT مخفف عبارت Emotionally Focused Therapy (درمان متمرکز بر هیجان ) است. این روش برای درمان مشکلات فردی، زوجی و خانوادگی به کار می رود و درمانگران EFT باید الزامات مطرح شده توسط مرکز بین‌المللی درمان EFT (ICEEFT) را رعایت کنند. برای اینکه EFT را بهتر درک کنید، شاید این چکیده به شما کمک کند:

خویشتن روانشناختی یا خویشتن عاطفی ما انسان ها تنها در بستر ارتباط و تعاملاتی ویژه با دیگران است که به سلامت و نیک زیستی می‌رسد. روابط و تعاملاتی که بر آنها نفوذ و تاثیر داریم – اما دامنه ی اثرگذاری ما محدود است. توان ما برای تأثیرگذاری بر دیگران وابسته به پیغام هایی است که درخصوص احساسات و نیازهای مان به دیگران ارسال می کنیم روشی که این پیغام های عاطفی را ارسال می کنیم نیز اهمیت دارد. در EFT کمک می‌کنیم زوجین یاد بگیرند پیغام هایی را ارسال کنند که به احتمال بالایی منتهی به شکل گیری رابطه شود، رابطه ایی که در آن نیازهای عاطفی آنها برآورده شود. افزون بر این آنها را توانمند می سازیم تا روابط عاطفی را که در آن طرف مقابل شان ظرفیت برقراری رابطه ی سالم را داشته باشد، شناسایی و جستجو کنند.

آنچه EFT را از سایر روش های درمانی متمایز می کند این است که در EFT ما همزمان بر ابعاد “درون” شخصی، یعنی فرآیندهای درون روانی و ابعاد «بین» شخصی تمرکز داریم. یعنی وجه برجسته EFT شناسایی فرایندهای تعامل و شکل دهی متقابل ابعاد “درون” شخصی و “بین” شخصی است.

حالا از خودتان سوال کنید که در روابط نزدیک تان…

دعواهای تکراری بدون راه حل دارید؟

احساس محترم شمرده نشدن و تنهایی دارید؟

حس محرومیت از محبت، صمیمیت یا رابطه جنسی دارید؟

حس تردید، عدم اعتماد یا خیانت دارید؟

اگر این طور است، درمان متمرکز بر هیجان می تواند به شما کمک کند تا …

امنیت و اعتماد را را به روابط خود برگردانید

توجه و احترام مطلوب خود را دریافت کنید

تعارضات موجود در روابط تان را حل و فصل کنید

بیش از 30 سال است که نتایج پژوهشها نشان از اثربخشی EFT و ماندگاری اثرات آن دارد، و درمانگرانی که تحت آموزشهای مورد تایید ICEEFT قرار گیرند و نیز مراجعان این اثربخشی را در جلسات خود تجربه می کنند. افزون بر این، نتایج مطالعات دقیق نشان می دهد که اثرات مثبت EFT فراتر از درمان های زوجی دیگر است.

EFT افزون بر کاهش مشکلات رابطه، در کمک به زوج‌ها و خانواده‌هایی که از مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه و بیماری‌های مزمن رنج می‌برند نیز مؤثر بوده است. EFT به قلب مساله ی رابطه می پردازد و به زوج ها و خانواده ها کمک می کند روابطی ایمن و پایدار را شکل دهند.

با ICEEFT در ارتباط باشید

لینکدین: www.linkedin.com/company/iceeft

توییتر: www.twitter.com/iceeft

فیس بوک: www.facebook.com/iceeft

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *